STARTSIDA    PARTYSCHEMA    FAQ    INFORMATION    DEMOSCENE    SPEL    SPONSORER    FORUM    FILARKIV    KONTAKTA 
Krangparty forums :: Visa ämne - Intervju med Four Byte Aliens
Forumindex Krangparty forums
For the kranger in you

SökSök   Bli medlem på Krangpartys forum!Bli medlem på Krangpartys forum!   ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Intervju med Four Byte Aliens

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nyheter
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
DeeJam

Från: Sundsvall

InläggSkrivet: Ons 27 Apr 2005, 15:29    Rubrik: Intervju med Four Byte Aliens Svara med citat

Har du varit på Krangparty har du säkert sett dom, medlemmarna i demogruppen 4ba - Four Byte Aliens. Killarna som dricker så mycket kaffe så vi blev tvungna att införa ett kaffeband! Vad är det för personer som ligger bakom dessa effekter av tunnlar och roterande kuber skapade genom intensivt programerande? Och vad tycker dom om Krangparty?

För att försäkra mig om en bra intervju hade jag gardat och bokat den med 4ba klockan 18 på lördagen, jag skulle då ha flera timmar på mig att vakna till efter att ha gått och lagt mig sent i morse. När jag väl fick upp ögonen och kollade på klockan visade den 18:12 och det var bara att hålla ut och sträcka sig efter datorn, för en intervju det skulle det bli!

På irc'n väntade Kenho tålmodigt på mig och bjöd in mig till en kanal där han tillsamans med Perpan och Freebe hade slutit upp för ändamålet. Efter lite småsnack körde vi igång med intervjun. Jag öppnade med en fråga som med all säkerhet skulle köpa mig lite tid till att få igång hjärnkapaciteten.

Kan ni berätta lite om er själva?

Kenho: Jag är rätt gammal , jobbar med data och har hållit på å kodat sen jag fick min vic20 när jag var 10-11 år. Avancerade till en amiga 500 nån gång typ 1989-90 och köpte första pc'n 1994. Har alltid varit intresserad av demoscenen/programmering. Förutom datorer, tja... musik, lirar elbas, har spelat i några band. Spelar väl fortfarande i ett fast vi repar väl inte så ofta. Lirar brädspel. Främst då krigssimueringar, dvs hexagoner och en par tusen små blättar med trupper på :-)

perpan: Jag började med C64, sen blev det C128 och en massa Basic programmering ;) sen gick man vidare med Amiga500, Amiga1200. Började rita i Deluxe Paint, koda i Amos och trackade i ProTracker. Blev en massa halvfärdiga spel och sånt. Kallade mig för 'cancer' då. När man började gymnasiet tog kodningen fart på allvar; då på PC. Tävlade lite med spelcloner på Hackerrence, men inte så mycket annat... Jag jobbar som systemutvecklare med Kenho, men sysslar med mycket annat åxå. Spelar teater med Kvartersteatern så man får leva ut lite i den annars digitala vardagen.. ;) Tränar ibland på Ego, men har lite dåligt med tid nu för jag har även en TransAm i källarn. Den ska bli klar innan sommarn kommer. Jag gillar tjejjer också...

Freebe: Hårt arbetande (??) programmerare, som lixom föddes med ett tangentbord i munnen i slutet på 70-talet. Efter några års intensivt nintendo-lirande så fick man upp ögonen för datorer, vilket ledde till att intresset för att koda egna spel inleddes. Efter gymnasiet och lumpen blev det några år högskola, och slutligen hamna man bakom ett skrivbord på ett kontor =) För mig är motorcyklar ett stort intresse.

Medlemmarna i 4ba, från vänster Kenho, Perpan och Freebe.

Hur länge har ni känt vatandra och hur träffades ni?

Kenho: Jag träffade nog Per nån gång innan hackerence 14 (tror jag 1996-1997 nån gång iaf). Freebe å jag gick i samma klass på mitthögskolan, datateknik.

Freebe: Per har jag känt sen barnsben, eftersom vi gick samma klass på mellanstadiet och frammåt.

Vad är 4ba?

Kenho: 4ba är egentligen ett spelföretags namn, Four Byte Aliens, som skulle släppa ett spel "Beast of Carnack". Detta myntades av våran hedersmedlem Ubbe nån gång år 2000.

Perpan: Jag var med i Granma innan det blev Granma... Var i Norge på TG02 och var med å knackade ihop ett 64k-demo. Väl där joinade Granma oss och vi blev Granma. Vi kom 2:a iaf, men eftersom jag kodat mycket med Freebe på amigatiden så blev det naturligt att joina 4ba när han å Kenho körde igång.

Hur gick det till när ni kom på namnet?

Freebe: En lång sittning med tråkig matte-pluggande...

Kenho: Ubbes hjärna slog slint :-)

Kan ni berätta kort för de oinvigda vad som menas med demoscenen?

Perpan: Demo är att visa vad man kan åstadkomma med sin dator. Man använder alla knep och trix man kan komma på för att visa saker som kan tyckas vara omöjliga att utföra på den hårdvara man har tillgång till. Nu för tiden är det mer design och helhet än tidigare. Sen finns det många olika typer av demos, cracktros, intros, outros, 4k, 64k, megademos mfl.

Hur och när blev ni involverade i demoscenen?

Kenho: Jag och en polare startade TCP (The Crack Pack) runt 1986, enda releasen som finns idag (vad jag vet) är ett crack på "Star paws"...

Perpan: Storebror skaffade Amiga tidigt, en 1.2 med rör powerdiod.. =) Han fick hem mycket sånt och när man såg Phenomena Enigma blev man sugen att göra egna. =)

Freebe: Man kikade rätt mycket på demon när man hade Atari/Amiga, vilket gjorde att man blev intresserad att göra saker själv. Även att jag gjorde rätt mycket demo-liknande grejjer, så blev väl inte jag aktiv i scenen förrän slutet av 90-talet.

Phenomena Enigma?

Perpan: Gruppen Phenomena gjorde Enigma 1991 men hade även en del sjyssta innan.

Hur många produktioner har ni gjort?

Kenho: Sex produktioner, 3 släppta på KP. Dom 3 på Krang har gått bra, DH releasen blev plats 9, TMDC releasen blev femma. Sen gjorde vi ett invitro till SSW som kom på första plats.

Kommer 4ba vara representerade på Krangparty 11?

Freebe: Vi kommer vara där om det är det du undrar.

Kenho: Jajjemensan! Svampfixerade å glada...

Perpan: Kaffe, Brago och fin mykorrhiza. Fast svamp förekommer mest på hösten, men även i vissa kylskåp.

Vad är det ni planerar att ställa upp med?

Perpan: Det blir ett vackert dyspat bildspel och passande muzak. =) Vi vill ju inte avslöja något i förväg...

Hur kan det gå till att skapa ett demo?

Kenho: Först kodar man en massa, sen kommer man på att man inte har nån grafik så man får i sista stund fixxa den själv...

Perpan: Kanske har man gjort massa scener man lägger ihop eller så gör man som ett bildmanus och försöker sen skapa "ruta för ruta". så kommer musiken å då tajmar man alltsammans. Timing är en av grundstommarna i ett demo. Om inte timingen funkar så faller synken om det går olika fort på olika burkar.

På KP8 ställde ni upp med ett ASCII-demo. Är det någon skillnad att göra ett sådant mot ett traditionellt demo?

Freebe: Man kan inte använda hårdvaru-accelereing (man kan, men det är bara tattare som gör det). Det är lite mer oldschool att köra software.

Kenho: Dvs allt, även 3d motorn är software.

Perpan: Precis. Blir lite mer klia huve för 3D då.

Kenho nämde tidigare SSW, Sundsvall Scene Weekend. Kan ni berätta lite om vad det är för något?

Perpan: SSW är ett sätt att få alla scene-intresserade samlade och vara kreativa, få nåt gjort helt enkelt. Det är för lätt att fastna framför TV:n när man kommer hem.

Kenho: Som en spark i arslet att komma igång att börja koda på en ny release, därför brukar vi ha 2 st om år, en på hösten och en på våren.

Freebe: Eftersom andra också har samma problem så får alla som känner att dom vill komma göra det.

Perpan: Det brukar vara vi och folk från Granma.

Vad gör ni där?

Kenho: Kodar, gör musik, ritar, modellerar, dricker lite bärsa. Allt som har med scenen å göra.

Perpan: Förverkligar idéer.

Freebe: Installerar om datorn....

Det finns många myter om datanördar och dess relation till dryck, allt från Kaffe till Coca Cola och Jolt. 4ba gör oss inte besviken på den fronten!

Anser ni att ni har en sund relation till kaffe?

Freebe: Nej!

Kenho: Beror på om 6-8 muggar kaffe om dan e sunt eller inte... Kaffe är något man dricker för att inte få ont i huvudet.Och för att det är gott!

Perpan: Jag hade det tills nya apparaten på jobbet kom.

Vad är det ni brukar tacka på slutet i era produktioner, the big coffey ticet?

Kenho: Hehe... kaffebiljetten ja, har för mig att det var våran förtjänst att den vart införd på KP...

Det var ju det. Hur känns det?

Perpan: Man får dricka hur mycket kaffe man vill för en nätt summa päningan. Det känns bra, blir så dyrt att dricka kaffe annars! Sen får man ju inte ha egen brygg heller.

Kenho: Tycker det e lite dåligt att man inte får ha egen bryggare, kylskåp å spis med sig på Krang.

Är det någt att vara stolt över eller bör ni snarare skämmas?

Freebe: Inte mer än vanligt =)

Kenho: Vi är mycket stolta! Iaf jag!

Kaffe och Coca Cola?

Freebe: Kaffe bryggt på Coca Cola, det har vi nog provat. Ganska bra faktiskt, klockan 04:00 när man kodat i nått dygn. Då kan det mesta hända.

Kenho: Kaffe bryggt på cola, en "C0ders dream".

Perpan: Har en annan upplevelse av coders dream kl 4.00 på förra Krang (K10) blev jag väckt av två söta tjejer som vill ha mig. Naken! =D Chokerande...

Påminner mig om killen som kom till infodesken på KP10 halvt chokerande över att det låg en tjej i han säng. Han gillade inte crews respons, dom tycke han kunde tacka gudarna för att det var julafton två ggr det året.

Freebe: Haha!

Kenho: LOL

Perpan: Chokerande... Kenho, vart är WC'n? Det ringer i plingslipsen!

Kenho: Nere på bottenvåningen, jävla stambyte!

Perpan: Kenho, jag tar den här blomman isället. Går det bra..? ;)

Kenho, Jolt?

Kenho: Jolt blir man bajsnödig av. Och det är sanning!

Freebe: Dreamhack för nått år sen, vi köpte 2 flak Jolt på DH 02 och det gjorde att Kenho spenderade mer tid på dom nerbajsade toaletterna än framför datorn.

Krangparty är ett multiparty med både spel och demoscene. Hur tycker ni det fungerar?

Kenho: Jo det funkar väl helt ok. Skulle vilja att det var mer scen bara, lite lite scen folk som har hittat hit till Sundsvall. Fast det verkar som att alla som sitter där och spelar spel är döva, dom skriker ju hela tiden att dom inte hör fotstegen?!?

Perpan: Ja det kan vara jobbigt att ha en spelklan som gått till final bakom ryggen.

Freebe: Jag tycker det funkar bra. Det ska ju vara mycket folk, det är kul!

Spelar ni spel själva?

Kenho: Spel? Jag gillar Montezumas Revenge.

Freebe: WoW!!! Sen brukar jag lira H.E.R.O på C64

Perpan: Jag gillar gamla Amiga-spel. Shadow of the Beast tex. Monkey Island, fast på PC. Har blitt en del Settlers, men inte så mycket nuförtiden.

Krangparty har ett lite annorlunda sätt att dela ut priser och bedöma på, vad anser ni om det?

Freebe: Jag tycker det är ett mycket bra sätt.
Kenho: i aalla fall för dom som vinner :-)

Perpan: Best in X, endast det bästa är gott nog. Ofta kammar ett gäng in alltihop vilket kan kännas orättvist mot resten och kanske folk inte ställer upp om de inte tror på 1:a plats.

Vad är det roligaste ni har upplevt på Krangparty? Kan ni göra en ”KP top 5”?

Kenho: 1. Kasta Haj kuc tävlingen!
Perpan: 2. Korvparty! =)
Freebe: 3. Stämningen (roligt folk på samma plats)
Kenho: 4. Bra första priser i demotävlingarna
Perpan: 5. Coffe ticket.. The big one!

Vem man än frågar så varar dom Kast med liten haj som roligast. Jag har då aldrig skrattat så mycket i mitt liv som under den KUC-tävlingen. Hella hallen höll på att avlida då. Dom såg inge förvånade ut när Jerker släppte ner en haj i famnen på en av killarna. Dom trode väl vi skulle köra kasta gris med en leksakshaj. Till det hela hör att vi såpade och smörjde in den med Yes...

Kenho: Ja det var så jävla roligt! Fy faan vad det luktade fisk efteråt.

Freebe: En nackdel: vi satt nära scenen. Hajen luktade som toaletterna på Dreamhack.

Har ni någon gång ställt upp i en KUC?

Freebe: Nej, och efter haj-tävlingen så blir det svårt att lura in mig i nått sånt =)

Vi får köra en KUC där vi ber om tre personer från 4ba...

Freebe: Då ska vi överge KP till fördel för RixHack =)

Vid det här laget har jag upptäckt ett brev som låg vid dörren från en mindre glad granne som tydligen inte uppskattade gårdagens sjungande som pågick tills i morse. Handstilen tyder på en äldre dam, det går bara inte att läsa. Påminner om mormors vykort som sysselsätter halva familjen när den skall tydas. Byt ut skrivstilsträningen i skolan mot att texta Courier New, blir så mycket lättare att kommunicera då!

Har ni några tips och råd till nybörjare som är intresserade av demoscenen?

Kenho: Koda, koda och åter koda. Skaffa nån till gruppen som har iaf nån estetisk bakgrund.

Freebe: Som nybörjare inom scenen idag så finns det ju massa möjligheter. Hela internet är fullt av information! Sen: åk på partyn!

Perpan: Böcker är dyra men bra! Kom å prata med oss! 3D grafiker kan höra av sig till oss under KP!

Hur tycker ni att Krangparty står sig, i förhållande till andra arrangemang?

Kenho: Krang är i särklass det bästa partyt jag varit på!

Freebe: Krang är ett av dom bästa partajen tycker jag! Fast SSW är ju lite bättre =)

Perpan: På TG körde som demotävlingarna inspelade på VHS. Värdelöst!

Om jag säger…

Gamer?

Perpan: Nej

Freebe: -"KÄFTEN!, Jag hör inte fotstegen!!"

Kenho: Spontant: en skrikande 14 åring som lirar cs... Men har ändrat mig lite nu och skriver Freebe!

Sömn?

Perpan: Okreativt vill jag säga.

Freebe: Sömn???

Kenho: Sömn?

Sundsvall?

Perpan: Vänner

Freebe: Mitt i Sverige

Kenho: Mycket trevligt ställe. Kompisar.

Macintosh?

Perpan: MAC för filmredigering!

Freebe: jag äter äpple till frukost!

Kenho: Macintosh. Hmmm, jag e skeptisk

Musik?

Perpan: Extas

Freebe: Högt i lurar

Kenho: Det viktigaste i livet

Politik?

Perpan: Tråkigt.

Freebe: Tattare vid rodret!

Kenho: Jag e skeptisk.

Jag har en punkt där jag kör min egna version av pest eller kolera, fast lite positivare.

Amiga eller C64?

Freebe: C64 - mer kult! (Varför inte Atari?)

Perpan: Amiga

Kenho: c64: den datorn jag växte upp med, har ett jäng liggandes här, använder en fortfarande.

Skägg eller rakad?

Perpan: Hyvlad

Kenho: Raka, vad betyder det?

Freebe håller med Kenho

Kaffe eller Cola?

Perpan: Kaffe

Kenho: Kaffe, smaken doften... mmm

Freebe: Det väljer man inte mellan! Så är det bara! Man dricker bägge!

Krangparty eller DH?

Perpan: KP. Har aldrig varit på DH.

Freebe: KP KP KP KP KP KP KP KP KP KP KP KP KP KP KP KP KP KP

Kenho: Krang så klart, stämningen! Toaletterna på DH....

Jag får tacka för mig. Något ni vill tillägga?

Kenho: Man får tacka själv för intresset. Kan ju tillägga det om att vi gärna vill komma i kontakt med nån 3D grafiker. Så om nån känner sig manad är det ju bara att komma fram till oss på KP och surra med oss.

Freebe: Keke....yuo Geivz SOJ!!!!11

Själv ska jag ta och handla lite onyttigt och läsa det där brevet.

Kenho: Hehe, gör det :-)

Freebe: "Du är vräkt!" står det =)

Senast ändrad av DeeJam den Tis 03 Maj 2005, 07:50, ändrad totalt 4 gånger
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
mempheria
Krangcrew

InläggSkrivet: Tor 28 Apr 2005, 00:04    Rubrik: Svara med citat

Intressant läsning!

Mitt första möte med 4ba, var lite ovanligt kan man säga, det var på krangparty act 7 och jag gick febrilt omkring
och letade besökare som såg ut att hålla på med demoscene-rellaterade saker
på sina datorer, ganska fort upptäckte jag dessa herrar som satt och programerade och testkörde sin produktion.
jag slog mig ner brevid dem och började prata.
Nu, snart fyra år senare ser jag ännu lika varmt emot deras ankomst.

4ba´s produktioner kan ni finna i vårt filarkiv.

Roligt, även att ni nämde Enigma, som är ett av mina favoritdemos.
Phenomenas Enigma, var en stor morot för mig med när demot kom 91.
det kommer alltid tillhöra några av mina absoluta favoriter.

Gruppen Phenomena och deras succéproduktion Enigma vann 1991 förstapris på
Anarchy Eastern party i matsalen på Oppebyskolan i Nyköping ( Motala ).
Demot anses idag av många vara gräddet på moset inom amigascenen.
Olle Lindroth ( Azatoth ) som programeraren heter har även blivit utsedd av många
som sveriges dåvarande bästa elitprogrammerare.
Tidningen datormagazin hade ett stort repotage med Lindroth, där man kunde läsa
mycket smått och gott om Enigma.
gruppen vann inte mindre än 6 tusen kronor för produktionen.
Det var 23 demos som tävlade om förstaplatsen ( gamla goda tider )
Demot innehöll även ett mycket bra soundtrack, som kom att bli en av världens mest
spelade demosoundtrack. Musiken ur demot tog även hem tredjeplatsen i musiktävlingen.
och sprids idag på nätet under lite olika namn, "A Final hyperbase" och "musiklinjen"
är väl de vanligaste namnen.

En annan liten trevlig detalj om demot är att viss grafik gjordes av en sundsvallsbo
som på den tiden hade nicket "Terminator", han var under en längre tid medlem i supergruppen
Phenomena.

Produktionsfakta:

Enigma (1991, 30.03, ECS Trackmo).
code: Azatoth, gfx: Uno, Terminator (message font), Imbecille/?
(uncredited), music: "Musiklinjen" by Firefox & Tip.

Här kan du tanka ner en videoversion av demot:
http://www.scene.org/file.php?file=%2Fmirrors%2Famidemos%2Fenigma.zip&fileinfo

Om någon är intreserad av att se min grupps produktion "arrival" som faktiskt har en hel del sekvenser och tillbakablickar
från amigatiden.
( Enigma inräknat ) så tankar du ner .exe filen här:
http://www.d.kth.se/~d00-pbr/amc/arrival.zip

redb0y
Krangcrew

Från: Stockholm (Sundsvall)

InläggSkrivet: Mån 02 Maj 2005, 14:29    Rubrik: Svara med citat

Bra intervju!
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
poppe

Från: Söråker

InläggSkrivet: Tis 10 Maj 2005, 12:43    Rubrik: Svara med citat

håller med, bra intervju :>
miptex

InläggSkrivet: Ons 11 Maj 2005, 15:56    Rubrik: Svara med citat

Hrm.. Gillar dessa grabbar, men om de klankar ner på mac så får de en smäll i huvudet av min ibook. Wink
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nyheter Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet