STARTSIDA    PARTYSCHEMA    FAQ    INFORMATION    DEMOSCENE    SPEL    SPONSORER    FORUM    FILARKIV    KONTAKTA 
Krangparty forums :: Visa ämne - Mikrotik Routerboard och RouterOS [Utbryten diskussion /mod]
Forumindex Krangparty forums
For the kranger in you

SökSök   Bli medlem på Krangpartys forum!Bli medlem på Krangpartys forum!   ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Mikrotik Routerboard och RouterOS [Utbryten diskussion /mod]

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Dator- och teknikforum
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
pzhukke

Från: Sundsvall-Alnö

InläggSkrivet: Lör 14 Jun 2008, 19:33    Rubrik: Mikrotik Routerboard och RouterOS [Utbryten diskussion /mod] Svara med citat

tajson skrev:

Så om jag har fattat detta rätt så är detta alltså en router med ett OS i sig?

Som man sedan kan installera lite vad man vill på eller?

(Utbryten diskussion, ursprungsinlägg finns att läsa här /mod)
tajson
Krangcrew

Från: Sundsvall

InläggSkrivet: Ons 18 Jun 2008, 10:15    Rubrik: Svara med citat

pzhukke skrev:
Så om jag har fattat detta rätt så är detta alltså en router med ett OS i sig?

Som man sedan kan installera lite vad man vill på eller?

Ett väldigt kompetent OS för routrar baserat på Linux. Går även att köpa löst och installera på valfri x86 baserad server med rätt hårdvara (kompabilitetslista finns på deras wiki).

Funktioner som stöds finns att läsa här för v2.9 och ej komplett för v3.0 här.

Vill du testa själv kan du göra det på deras demoroutrar här och här. Winbox admin bör ge dig störst överblick över funktionerna samt handhavandet, men spana även in console då allt inte finns i winbox.
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
pzhukke

InläggSkrivet: Tor 19 Jun 2008, 18:42    Rubrik: Svara med citat

tajson skrev:

Ett väldigt kompetent OS för routrar baserat på Linux. Går även att köpa löst och installera på valfri x86 baserad server med rätt hårdvara (kompabilitetslista finns på deras wiki).

Okej, låter bra.
Men vet du om det finns någon möjlighet att köra in någon mjukvara på denna dosa som krypterar trafiken som skickas?
tajson
Krangcrew

InläggSkrivet: Mån 23 Jun 2008, 13:22    Rubrik: Svara med citat

pzhukke skrev:
Men vet du om det finns någon möjlighet att köra in någon mjukvara på denna dosa som krypterar trafiken som skickas?

Jodå, finns stöd för VPN tunnlar.
PPTP, L2TP och Openvpn. Med eller utan kryptering (oftast med IPSEC). Går ju även att köra IPSEC över enklare tunnlar än så, som ipip osv, men då är nog någon av dom tre förstnämnda ett bättre val.

Dessa burkar kan agera både klient och server för VPN-tunnlar.
pzhukke

InläggSkrivet: Mån 23 Jun 2008, 21:52    Rubrik: Svara med citat

Allright!

Blev lite småsugen på att införskaffa en sådan så måste veta vad dom går för innan man bränner flera tusen.. Rolling Eyes
tajson
Krangcrew

InläggSkrivet: Tis 24 Jun 2008, 12:10    Rubrik: Svara med citat

pzhukke skrev:
Allright!

Blev lite småsugen på att införskaffa en sådan så måste veta vad dom går för innan man bränner flera tusen.. Rolling Eyes

I Sverige kan du köpa just RB/433 för strax under 3k inkl chassi samt 1 st R52-kort (WLAN) samt antenn (komplett mao). RB/433AH finns inte att köpa här än, jag importerar mina. Om intresse finns så kan jag kanske ta in en extra åt dig för den summan ungefär.
Dvs du får en AH-version komplett för ungefär vad standardversionen kostar i Sverige.

Här finns RB/433 i Sverige
pzhukke

InläggSkrivet: Tis 24 Jun 2008, 16:58    Rubrik: Svara med citat

tajson skrev:

I Sverige kan du köpa just RB/433 för strax under 3k inkl chassi samt 1 st R52-kort (WLAN) samt antenn (komplett mao). RB/433AH finns inte att köpa här än, jag importerar mina. Om intresse finns så kan jag kanske ta in en extra åt dig för den summan ungefär.
Dvs du får en AH-version komplett för ungefär vad standardversionen

Okej.
Jo men jag måste tänka efter lite, gör verkligen dessa burkar någon marginell skillnad på nätverket, eller är den bara till för nördarna hemma som gillar att leka med saker?

För skulle jag skaffa en tänkte jag nog köra in ett VPN på den, kanske nått IP-filter, och sedan länka den vidare till min switch.
tajson
Krangcrew

InläggSkrivet: Tis 24 Jun 2008, 19:23    Rubrik: Svara med citat

pzhukke skrev:
Jo men jag måste tänka efter lite, gör verkligen dessa burkar någon marginell skillnad på nätverket, eller är den bara till för nördarna hemma som gillar att leka med saker?

För skulle jag skaffa en tänkte jag nog köra in ett VPN på den, kanske nått IP-filter, och sedan länka den vidare till min switch.

För den vanliga standardanvändaren kan dom vara overkill, finns billigare burkar som klarar av att routra en 100/100 lina samt vissa möjligheter till VPN (främst som klient men båda finns). Se den här listan t ex.
Man kan ju installera en demoversion på t ex ett USB-minne som fungerar i ett dygn för att få en översikt av vad dom pallar rent funktionellt. Kan egentligen inte rekommendera dessa som investering till någon som inte förstår varken skillnaden eller potentialen i dom kontra en snabbare standardrouter, dom är ändå lite mer avancerad att sätta upp.

Jag kör en PPTP VPN-server hemma på min med ganska basic kryptering (inte IPSEC), och jag maxar min lina utåt vilket peakar på en 16-17 mbit. Min gamla Linksys WRT54GL orkade med en 350 kB/s med en simpel openvpn tunnel så det är en viss skillnad på kraften.
pzhukke

InläggSkrivet: Tis 24 Jun 2008, 21:29    Rubrik: Svara med citat

tajson skrev:

Jag kör en PPTP VPN-server hemma på min med ganska basic kryptering (inte IPSEC), och jag maxar min lina utåt vilket peakar på en 16-17 mbit. Min gamla Linksys WRT54GL orkade med en 350 kB/s med en simpel openvpn tunnel så det är en viss skillnad på kraften.

Okej, jo jag får se efter lite...

Men angående PPTP-VPN, vilket program kör du för den?
tajson
Krangcrew

InläggSkrivet: Ons 25 Jun 2008, 14:43    Rubrik: Svara med citat

pzhukke skrev:
Men angående PPTP-VPN, vilket program kör du för den?

Huh? Inbyggt i Windows, Mac OS X samt massa andra roliga prylar (läs: andra konsumentroutrar).

Om frågan var vad jag använder VPN till så är det för att komma åt mina burkar hemma precis som om jag vore fysiskt ansluten till nätverket, vart jag än är.

Mina bröder kopplar också upp sig mot den, inga problem att ansluta t ex VPN-klient 1 <-> VPN-server <-> VPN-klient 2. Alla VPN klienter ligger på samma ip-serie som mitt hemmanätverk, på samma subnät t om, så ingen speciell routing behövs göras. Routern sköter arp-hanteringen automagiskt! (proxy-arp). Med andra ord: Det bara fungerar.
pzhukke

InläggSkrivet: Ons 25 Jun 2008, 19:19    Rubrik: Svara med citat

tajson skrev:

Huh? Inbyggt i Windows, Mac OS X samt massa andra roliga prylar (läs: andra konsumentroutrar).

Haha nej, tajson Razz

Jag vet att jag formulerar mina frågor som ett arsle, men jag menade givetvis vilken server-mjukvara du kör?
tajson
Krangcrew

InläggSkrivet: Ons 25 Jun 2008, 20:59    Rubrik: Svara med citat

pzhukke skrev:
Jag vet att jag formulerar mina frågor som ett arsle, men jag menade givetvis vilken server-mjukvara du kör?

Mikrotik RouterOS! Det som följer med routern... Det som är så förbannat kung med dessa, själva operativsystemet är groteskt jävla bra!
pzhukke

InläggSkrivet: Tor 26 Jun 2008, 17:10    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Jag kör en PPTP VPN-server hemma på min med ganska basic kryptering (inte IPSEC)

Vilken mjukvara för den VPN-servenr undrar jag?

Eller är jag kanske dum, följer det med i det OS'et?
tajson
Krangcrew

InläggSkrivet: Tor 26 Jun 2008, 19:04    Rubrik: Svara med citat

pzhukke skrev:
Vilken mjukvara för den VPN-servenr undrar jag?

Eller är jag kanske dum, följer det med i det OS'et?

Ja, det är inbyggt i operativsystemet.

Du kan inte installera egna program på routern, utan bara dom paket som tillverkaren står för. Se manualen för RouterOS så ser du vad den klarar av, har länkat till både 2.9 och 3.0 i några inlägg längre upp.
Manuel

InläggSkrivet: Sön 13 Jul 2008, 00:47    Rubrik: Svara med citat

tajson skrev:
pzhukke skrev:
Allright!

Dvs du får en AH-version komplett för ungefär vad standardversionen kostar i Sverige.

Här finns RB/433 i Sverige

Hej

Både www.limmared.nu & www.mikrotik.se har 433AH ilager för omgående leverans & priset ligger under 2k. Båda har folk som är certifierade av mikrotik i Riga för support.

Mvh Manuel
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
tajson
Krangcrew

InläggSkrivet: Fre 29 Aug 2008, 10:14    Rubrik: Svara med citat

Manuel skrev:
Både www.limmared.nu & www.mikrotik.se har 433AH ilager för omgående leverans & priset ligger under 2k. Båda har folk som är certifierade av mikrotik i Riga för support.

Nu fick du göra reklam också, härligt! Två länkar till samma snubbe t om.
tradlost.se har dom också i lager just nu, något ingen av leverantörerna hade när den här diskussionen var aktuell.
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Dator- och teknikforum Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet